(transkript
intervjua koji je emitovan na Radiju B92, 2004.)
Posle dve zbirke
pripovedaka, "Čaj na Zamaleku" i "Fabrika hartije", Boris
Miljković je ponovo na književnoj sceni. Ovoga puta sa svojim prvim romanom
"Uspavanka za Lalu". Moderan stil pisanja, uz dosta egzotike i bez
eufemizama, karakteriše autorovu prozu. Boris Miljković je umetnik koga nije
lako predstaviti u par rečenica. Prosto, čovek voli da radi različite stvari i
ima ga u raznim pričama. Nešto od toga ćemo čuti u razgovoru koji sledi, a za
početak Boris priča o svojoj novoj knjizi.
Miljković: Da citiram Kortasara koji kaže kratka priča je
fotografija, a roman je igrani film. On je bivajući scenarista za jedan od ključnih filmova 20.
veka za “Blow up” Atonionijev, kome je i film i
fotografija i pisanje vrlo blisko kao i meni, ja pokušavam da ne nalazim neke
paralele koje su sumnjive, ja se potpuno sa Kortasarom otprilike slažem. Kako
do sada nikada nisam snimio igrani film, evo napisao sam svoj prvi roman tako
da se osećam debitantnom na neki način u nečemu čime se uopšte ne bavim. Radi
se o jednoj običnoj curi koja iz običnog problema, iz običnog života, odlazi na
jedno isiljeno letovanje i na tom letovanju joj se dogodi da poraste, dogodi se
da sebe opremi sa nekim novim oružjem koje će moći da nosi dalje u životu i da
bude opasna cica.
Odrastanje je strašno upotrebljavano i zloupotrebljavano,
kao - e to je o odrastanju, kao što je ono - to je o nemogućnosti da se... To
su fraze i ja mislim da mi u stvari nikad i ne odrastemo, zato što kada bismo
potpuno odrasli onda bismo završili taj naš neki posao na zemlji i ne bi nas
više ni bilo. Kad god kažeš ovo ti je neka priča o odrastanju nikad se ne
zajebeš jer to i jeste priča o odrastanju jer po mom uverenju nikada ne
odrastemo…
Čitam De Lila u poslednje vreme dosta. Imam prijateljicu
koja živi u Americi i koja je valjda zaljubljena u De Lila i koja mi šalje sve
što je napisao, tako da u poslednjih tri meseca sam možda pročitao celog De Lila
i u poslednje vreme čitam Murakamija. I Murakami mi je onako, u pičku materinu,
to mi se dopada.
Ono po čemu je reditelj
Boris Miljković možda najpoznatiji je njegov angažman na televiziji početkom
osamdesetih godina. Tada je zajedno sa Branimirom Dimitrijevićem Tuckom bio
jedan od učesnika beogradskog novog talasa, ali na medijskom polju. Spotovi,
muzičke emisije, neobični TV filmovi… Dosta toga revolucionarnog je izašlo iz
saradnje Borisa i Tucka.
Miljković: Objektivno mislim sledeće: Da, bili smo vrlo
jaki, bili smo jaki u jednom internacionalnom smislu. Mi smo nagrađivani na
ozbiljnim evropskim festivalima u vreme kada smo bili klinci i kada smo to
radili. Da, mislim da smo tada, da je bilo neko drugo ekonomsko vreme u Srbiji
mogli da ostavimo znatno više traga na možda evropsku kulturu. Mislim da je to
značajno vreme i za Tuckov i za moj život, privatno i intimno. Lepo mi je da
mislim na to da se gotovo dvadeset godina posle toga još uvek crpe u nekim
citatima, u nekim pozivanjima na to vreme i na taj rad i mislim da, što je
pogotovo važno za moju intimnu sreću, da opet to, kako god bilo uspešno vreme
za moj život opet nije najznačajnije vreme za moj život i ja ga još uvek čekam.
Mislim da ono tek dolazi.
Boris Miljković već
neko vreme predaje na Univerzitetu umetnosti, a ja sam lično uživao slušajući
ga na jednom seminaru prošle godine u Kikindi. Kako se Boris oseća kao
profesor?
Miljković: Osećam se izvrsno, zato što, možda je to tako
blesavo reći, ja mislim da sam dobar profesor. Ako čovek radi neki posao u kome
uživa valjda ga radi dobro. Ja odista uživam, valjda sam logoreičan, takav sam
kakav sam. Umem valjda to nešto što proživim i da podelim sa drugim ljudima,
trudim se da ih zainteresujem za nešto zbog čega su na kraju krajeva tu i
došli. Stvarno uživam u tom poslu. S druge strane, dovoljno sam mlad da se opet
osećam kao da radim isti posao zajedno sa studentima, kao da smo studenti i ja
u stvari zajedno u jednom istom projektu, sa jedne iste strane batine i to je
ono što nas čini na određen način bliskima. Meni se moje studentkinje sviđaju,
mislim da je to još uvek dobro da mi se dopadaju ribe kojima predajem. To je
valjda jedno od dostignuća na kraju.
Već dugi niz godina
Boris Miljković se vrlo uspešno bavi advertajzingom. Puno snimljenih spotova i
reklama, by the way, bio je i kreativni direktor nekoliko najznačajnijih
marketinških agencija. I pored toga, kako smo rekli na početku, voli da radi
različite stvari i to uglavnom vezane za umetnost.
Miljković: Mislim da čovek treba da radi svašta ako oseća da
radi svašta. Svaštarenje nekada gledam, kada sam strog prema sebi, onda gledam
na sebe kao na jednog površnog čoveka koji radi sve i svašta zato što ga mrzi
da se nečemu posveti potpuno. A onda kada sam blag prema sebi, onda mislim,
bravo, super je to što radiš sve i svašta zato što počinješ i započinješ neke
teme i oblasti koje možda nećeš da dovršiš, dovršiće neko drugi, ali je tvoja
znatiželja dobra i tako sebi tepam. Dobro se u tome osećam.
Ja ću narednih nekoliko godina verovatno raditi na jednom
projektu - Srpska industrija hrane - otprilike i pokušaću da sa timom ljudi
postavim nekoliko srpskih brendova hrane i to će mi biti poslednje čime ću se
baviti u advertajzingu. Mislim da je to u naredne tri-četiri godine, toliko bi
taj projekat otprilike trajao. Kada tu stvar završim onda mislim da sam sa
projektom advertajzing realno završio i posvetiću se isključivo svojim
hirovima.
Šta za Borisa
Miljkovića predstavlja termin “biti urban” i koliko je ta reč relativizovana
poslednjih godina.
Miljković: Naravno da je reč urban postala isto onolilko
obesmišljena kao reč seljak, šta sad to znači, ne znači isto ništa. Bojim se da
biti beogradski intelektualac još uvek ne znači ništa, da je to stvar koja se
kreće negde u prostorima od “Pinka” do bračnog para Pajkić. Između ta dva
antipoda ili između te dve bliskosti, bog bi ga znao, krije se čitava jedna
kultura. Mislim da je strašno važno biti urban u tom smislu reči u kom ti
govoriš sada jer je to neka vrsta obaveze, biti pametan kao što se kaže "nobles obliž", kao da plemstvo obavezuje,
pamet i obrazovanje nas obavezuju da budemo urbani u pravom smislu te reči.
Za zbirku pripovedaka
"Čaj na Zamaleku" Boris je dobio nagradu “Isidora Sekulić”. Nagrađena
knjiga je neka vrsta putopisa o Kairu, gradu u kojem je autor proveo pet godina
svog života.
Miljković: N svim tim svojim putovanjima, kao i u svojim
vezama u životu naletiš na nekog s kim se kapiraš. Ja i Kairo smo se dobro slagali,
dobro smo se kapirali, ja sam taj grad mnogo voleo i stalno mu se vraćam i čak
evo cela moja porodica. Mi koji se
poznajemo volimo Kairo i Kairo voli nas. Ja sam hteo da napravim film po svojoj
zbirci pripovedaka "Čaj na Zamaleku", gde bi Omar Šarif koji je moj poznanik, ne mogu da
kažem prijatelj, trebalo da bude narator te čitave stvari. Ja se još uvek
zaluđujem tom idejom da uradim taj jedan video-putopis, to je više jedna
potpuno drugačija otvorena forma igranog filma nego sam igrani film. To jeste
stvar sa glumcima, ali je opet jako intimnog i putopisnog sadržaja.
U Narodnom pozorištu
možete videti predstavu "Nevjesta od vjetra" koju je režirao Boris Miljković
a po tekstu Slobodana Šnajdera. I na kraju
poruka lične prirode - Borise samo da znaš ispao si neviđena “cava”, nisi mi
poklonio svoju knjigu ali nadam se da ćeš ispraviti grešku.
Нема коментара:
Постави коментар